X
تبلیغات
آماریار - خلاصه مباحث کلاس های درسی دانشگاه الزهرا
انجام پروژه های آماری در رشته های علوم تربیتی و روان شناسی با استفاده از نرم افزار SPSS
دوستان من سلام و روزتون به خیر.

امیدوارم ایام امتحانات رو با انرژی و عالی به سر برده باشید و ببرید.

موضوع بحث این پست تحلیل واریانس دوراهه است. تحلیل واریانس دو راهه یا "مانوا" زمانی به کار می رود که ما قصد داشته باشید تعامل دو گروه با زیرمجموعه های آن ها رو در متغیری خاص بررسی کنیم. مثلا بخواهیم ببینیم آیا رضایت از زندگی زناشویی با توجه به تعامل جنسیت در تحصیلات متفاوت است یا خیر؟ این نشون می ده که آیا تحصیلات بالا یا پایین در نگرش زن و مرد به زندگی زناشویی تأثیرگذار است؟ ممکن است تحصیلات در نگرش زنان مؤثر و در نگرش مردان بی تأثیر باشد.

پس برای انجام این کار نیاز به یک متغیر وابسته و دو یا چند متغیر مستقل با زیرمجموعه های خودش هست.

این آزمون هم یک آزمون پارامتریک هست و باید متغیر وابسته ی ما کمی باشد.

بعد از انجام آزمون چنانچه معنی دار بود؛ با رجوع به جدول توصیفی می توان فهمید که کدامیک از گروه ها بالاتر و کدامیک پایین تر قرار دارند.

برای انجام این کار در اس پی اس اس از قسمت analyze ---->uni variate  استفاده می شود.

در تمامی امتحانات سربلند باشید.

زندگی قانون باور ها و لیاقتهاست ، همیشه باور داشته باش

لایق بهترین هایی . . .


برچسب‌ها: تحلیل واریانس دوراهه
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم دی 1391ساعت 12:12  توسط گروه آماریار  | 

دوستان عزیزم سلام و روزتون به خیر

اگرچه آخر ترم شد و کلاس ها به اتمام رسید اما امیدوارم و خوشحال خواهم شد اگر ردپایی از شما رو در این وبلاگ ببینم. پس چنانچه به  این کلاس مجازی سر زدید بی خبر نرید!!

بحث هفته ی گذشته ی کلاس در مورد رگرسیونregression بود.

همون طور که در کلاس هم صحبت شد رگرسیون به معنی بازگشت (به سوی میانگین) هست. پیش بینی بر پایه ی همبستگی را رگرسیون می گویند. یعنی چنانچه رابطه ی ما رابطه خطی باشد بر اساس ضریب همبستگی می توان پیش بینی کرد. پس نباید فراموش شود که تنها در شرایطی که همبستگی بالاست می توان از رگرسیون استفاده کرد.

اصطلاح "شیب" در رگرسیون به این معنی است که به ازاء یک واحد تغییر در یک متغیر متغیر دوم به میزان ارائه شده در شیب تغییر می کند. یادمان باشد که در رگرسیون سهم متغیر وابسته به وسیله ی چندین متغیر مستقل می تواند تعیین یا پیش بینی شود.

از آنجایی که کار به دست آوردن رگرسیون در کلاس آموزش داده شده اینجا تنها به توضیح مختصری از علائم به دست امده از جدول رگرسیون بسنده می کنم:

R2 نشان می دهد با استفاده از نمره ی آزمون ورودی می توان چند درصد از نمره ی پایانی را پیش بینی کرد.

F مقادیر محاسبه شده برای مراحل مختلف تحلیل رگرسیون را نشان می دهد. اگر f معنی دار باشد نشان می دهد این معادله از لحاظ آماری صحیح است و همبستگی متغیرها خطی است.

میزان به دست آمده از B ، در قسمت متغیر مستقل ما و همچنین در قسمت ضریب ثابت رگرسیون(Constant) می تواند ما را به پیش بینی متغیر وابسته یاری رساند.

همچنین مقدار بتاBeta نیز نشان می دهد به ازای افزایش نمره ی متغیر مستقل به میزان یک نمره شاهد افزایش نمره ی ازمون پایان ترم به مقدار بتا خواهیم بود.

مقادیر t و میزان احتمال آن ها(sig) نیز اگر کمتر از میزان خطای آلفا باشند نشان می دهند که تمامی ضرائب محاسبه شده از لحاظ آماری معنادار هستند.

نکاتی که در مورد رگرسیون باید بدانیم:

تا زمانی که دو متغیر به صورت کامل همبسته نباشند این گرایش وجود دارد که نمره های گروهی در اولین متغیر به میانگین دومین متغیر نزدیک باشد(تأثیر رگرسیون).

چنانچه همبستگی بین متغیرها صفر باشد رگرسیون در اطراف میانگین به صورت کامل اتفاق خواهد افتاد.

اگر همبستگی بین متغیرها در پیش بینی کامل نباشد نمره های پیش بینی شده به میانگین نمونه نزدیکتر است تا به نمره های پیش بینی کننده

چنانچه همبستگی بین متغیرها بالا باشد گرایش خیلی کمی وجود دارد که میانگین نمره های گروه انتخاب شده در اولین متغیر به طرف میانگین نمره های دومین متغیر کشیده شود. اما اگر همبستگی پایین باشد گرایش خیلی زیادی وجود دارد که میانگین نمره ها در اولین متغیر به طرف میانگین نمره های دومین متغیر کشیده شود.

اگر همبستگی بین متغیرها صفر باشد قدرت پیش بینی وجود ندارد. اما اگر همبستگی 1 باشد نمره ی پیش بینی شده برابر نمره ی پیش بینی کننده می شود. در این حالت رگرسیون به طرف میانگین اصلا اتفاق نمی افتد. پس: رگرسیون به طرف میانگین با همبستگی بین متغیرها رابطه ی معکوس دارد. هرچه همبستگی کامل تر رگرسیون به سمت میانگین کمتر است.

 

 


برچسب‌ها: خلاصه مباحث کلاس های درسی دانشگاه الزهرا, رگرسیون
+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم دی 1391ساعت 8:59  توسط گروه آماریار  | 

دوستان خوبم سلام و روزتون به خیر و شادی و برکت

مدتی به علت جابه جایی دسترسی به اینترنت نداشتم و نتونستم وبلاگ رو به روز کنم.

اما از همه مهمتر خلاصه گزارشی است از کلاس جلسه ی ششم اس پی اس اس که در مورد خی 2 یک گروهی و چند گروهی صحبت شد.

همون طور که سر کلاس هم به روشنی بیان شد خی دو یا کای اسکوئر یک آزمون ناپارامتری یا ناآماره ای است.

این آزمون بسیار ساده و بدون پیش فرض خاصی است. لذا وجود پیش فرض های چهارگانه که در آمار پارامتریک حتمی و لازم بودند در این آزمون ها به هیچ وجه شرط نیست.

مقیاس مورد استفاده در آزمون خی 2 مقیاس اسمی است و فراوانی ها باهم مقایسه می شوند نه میانگین ها.

چیزی که مهم هست بدونید این هست که ما در اینجا استقلال گروه ها رو می سنجیم نه رابطه ی اون ها رو لذا شاید بشه گفت این آزمون دقیقا نقطه مقابل همبستگی هست که رابطه ها رو می سنجه.

در آزمون خی2 یک گروهی شما نظرات یک گروه رو می سنجید و بررسی می کنید که آیا نظرات این گروه از همدیگر مستقل هستند یا خیر؟ مثلا آیا اینگونه است که در این گروه خاص تفاوت معنی داری بین افراد مخالف و موافق وجود داشته باشد یا خیر؟

اما در آزمون خی2 دو گروهی یا دووجهی شما این نظرات رو نه فقط بین یک گروه بلکه می توانید بین دو گروه یا بیشتر مقایسه کنید.

دستور کار آزمون خی2 در کتاب هست و به سادگی سایر آزمون های پارامتریک است.

یادتون باشه نام دیگر آزمون خی2 یک وجهی آزمون نیکویی برازش است.

برنده شدن همیشه به معنی اولین بودن نیست. برنده شدن به معنی انجام کار، بهتر از دفعات قبل است.

بونی بلر


برچسب‌ها: خلاصه مباحث کلاس اس پی اس اس, آزمون خی2
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم آذر 1391ساعت 11:5  توسط گروه آماریار  | 


دوستان من سلام.

امیدوارم این هوای زیبا و پر طراوت و بارانی 23 آبان ماه بتواند انگیزه های شما را نیز با طرافت و معطر کند.

جلسه ی یک شنبه و دوشنبه ادامه ی مباحث ما در مورد پژوهش های علی- مقایسه ای بود و همچنان در مبحث آزمون های t صحبت کردیم.

همان طور که در کلاس نیز گفته شد زمانی از آزمون t مستقل استفاده می شود که بخواهیم "یک متغیر" را در "دوگروه" "مقایسه" کنیم. یادتان باشد هرگز این سه واژه ی کلیدی در مورد آزمون تی مستقل را فراموش نکنید.

همچنین مورد دیگری که در آزمون تی مستقل مهم است آزمون پیش فرض آن است که برای سنجش همگونی واریانس ها انجام می شود و به آزمون اف لِوِن معروف است. آزمون اف لون همچون آزمون اف هارتلی برای سنجش همگونی واریانس ها پیش از انجام آزمون های پارامتریک به کار می رود که چنانچه معنی دار نشد؛ می توان از آزمون تی پارامتریک استفاده کرد.

این آزمون تنها آزمونی است که چنانچه معنادار نشود می تواند شما را شاد کند! چرا که پی می برید که داده های شما از همگونی مناسبی برخوردارند.

اما چنانچه این آزمون معنی دار شد هم جای ناراحتی نیست! اس پی اس اس این امکان را فراهم کرده که بدون صرف وقت به راحتی در زمان ناهمگونی واریانس ها از خط دوم آزمون استفاده کنید.

اما در مورد تی همبسته باید گفت این آزمون زمانی به کار می رود که شما مشغول انجام پژوهش های شبه آزمایشی یا نیمه آزمایشی هستید. در پژوهش های شبه آزمایشی شما قادر به کنترل عوامل مهم و مؤثر در تحقیق نیستید؛ چنین پژوهش های بسیار ضعیف و ناکارامد هستند اما به دلیل بسیاری استفاده از آن ها مجبور به طرح مباحث آماری آن هستیم.

در برخی از پژوهش های شبه آزمایشی شما پیش از انجام آزمایش یا مداخله یک آزمون که به پیش آزمون معروف است و پس از انجام مداخله نیز آزمونی دیگر که به پس آزمون معروف است برگزار می کنید. این دو آزمون صرفا بر روی یک گروه انجام شده است. آزمون تی همبسته معنی داری تفاوت میان این دو آزمون را به شما نشان خواهد داد و می توانید دریابید که آیا گروه پیش و پس از انجام کار آزمایشی بهبودی پیدا کرده اند یا خیر؟


نکاتی برای موفقیت بیشتر:

·         برای درک بهتر مباحث "حتما" به کتاب "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی" تألیف دکتر علی دلاور سری بزنید.

·         پایان نامه های مرتبط با کار خود را از کتابخانه ی دانشگاه گرفته و فصل چهار آن را مطالعه کنید. به چگونگی جداول و تحلیل جداول دقت کنید و موارد و نکاتی که برایتان مبهم است را نوشته و برای رفع اشکال به کلاس بیاورید.

·         تمرین را هرگز فراموش نکنید چرا که آمار را صرفا با تمرین مداوم می توانید فراگیرید.

·         گزارش های کلاسی فراموش نشود...

·         از کار عملی پایان ترم خود غافل نشوید!

لل     لطفا برای شناخت بهتر فرضیه سری به لینک زیر بزنید:

روش نگارش فرضیه

دلگرم باشید و دلارام.


در این دنیا، خود را با کسی مقایسه نکنید، در این صورت به خودتان توهین کرده‌اید.

آلن استرایک

 


برچسب‌ها: کلاس اس پی اس اس, آزمون t مستقل, همبسته
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم آبان 1391ساعت 10:56  توسط گروه آماریار  | 

دوستان من سلام

امیدوارم حال همتون خوب باشه و شاد و سرحال به دنبال علم و آموزی و پیشرفت باشید.

در جلسات یک شنبه و دوشنبه 14 و 15 آبان ماه در مورد پژوهش های علی مقایسه ای یا پس رویدادی صحبت کردیم. همون طور که بحث شد در این پژوهش ها ما پس از مرور پیشینه در مورد یک یا چند علت احتمالی حدس می زنیم و پس از آن یک متغیر را در یک، دو یا چند گروه باهم مقایسه می کنیم.

در پژوهش های پس رویدادی دستکاری و کنترل اعمال نمی شود و صرفا مقایسه ی دو یا چند گروه باهم برای یافتن علل احتمالی متغیر است. مثلا مقایسه ی سلامت روان بین زنان و مردان؛ مقایسه ی رضایت زناشویی بین زنان شاغل و خانه دار...

گاهی اوقات هم صرفا یک گروه را با هنجار جامعه مقایسه می کنیم. یعنی مقایسه ی یک نمونه با جامعه.

در این پژوهش ها نکته ی کلیدی ما "تعداد گروه" است. چنانچه صرفا یک گروه را با نمره ی هنجاری که از قبل به دست آورده ایم مقایسه کنیم باید از آزمون t تک گروهی استفاده شود که در جلسه ی پیش روش اجرای آن در SPSS آموزش داده شد؛ ضمن اینکه مراحل کار در کتاب هم گفته شده. برای انجام آزمون تی تک گروهی حتما باید نمره ی هنجار از پیش مشخص شده باشد.

اما اگر متغیری را بین دو گروه مقایسه کنیم حتما باید از آزمون t مستقل استفاده کنیم. و برای مقایسه ی یک متغیر در گروه های بالاتر از 2 از تحلیل واریانس استفاده می شود. که در جلسات بعدی آموزش داده خواهند شد.

به یاد داشته باشید چنانچه بخواهید با دیدن فرضیه ای، آزمون آن را بیابید باید به کلمات کلیدی زیر دقت کنید:

رابطه= آزمون های همبستگی- رگرسیون            تفاوت(مقایسه)= آزمون های تفاوت میانگین       مقیاس اندازه گیری= انتخاب آزمون پارامتریک/ناپارامتریک

خوب! امیدوارم کلاس ها رو با انرژی بالا ادامه بدید و به اتمام برسونید. یادتون باشه گزارش های هفتگی و شرکت فعالانه در کلاس صرفا به خود شما کمک بسیاری خواهد کرد تا به درستی و به صورت ریشه ای مباحث رو یاد بگیرید.


 

هیچ گاه فراموش نکنید:

پیروزی یعنی :

توانایی رفتن از یک شکست ، به شکستی دیگر

بدون از دست دادن اشتیاق . . .

 

صفحه ی فیس بوک آماریار را پسند کنید تا در جریان اخبار و اطلاعات آزمون دکتری و کارگاه ها و کلاس های آمار و اس پی اس اس و سایر اطلاعات پژوهشی قرار بگیرید.

www.facebook.com/spss4u


برچسب‌ها: کلاس اس پی اس اس, آزمون t تک گروهی
+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم آبان 1391ساعت 8:24  توسط گروه آماریار  | 

دوستان من سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه و طعم شیرین اس پی اس اس به دل و جانتون نشسته باشه!

در جلسه ی این هفته در مورد چگونگی جدول کشی و گزارش نویسی آمار توصیفی داده ها با متغیر فاصله ای - نسبتی صحبت شد. 

همون طور که در کلاس هم گفته شد برای داده های فاصله ای - نسبتی مثل متغیر "سن" مثل داده های اسمی - رتبه ای احتیاجی به فراوانی - درصد نیست. در عوض باید از اطلاعاتی مثل میانگین، میانه، انحراف معیار و واریانس، کجی و کشیدگی، کمترین و بیشترین استفاده کرد.

اما پژوهشی که در این جلسه در موردش بحث شد پژوهش همبستگی بود.

در پژوهش های همبستگی ما رابطه ی میان دو متغیر را در یک گروه بررسی می کنیم. چیزی که مد نظر ماست "شدت و جهت" رابطه هست. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم همبستگی دو متغیر به معنای رابطه ی علت و معلولی این دو متغیر نیست.

همین طور در کلاس در مورد چگونگی تشخیص معنی داری فرضیه ها و رد یا قبول فرضیه و همچنین چگونگی گزارش نویسی فرضیه های همبستگی هم صحبت شد.

گزارش هفتگی این جلسه ی شما طراحی یک فرضیه ی همبستگی ، ورود داده های فرضی در اس پی اس اس، انجام آمار توصیفی و استنباطی و گزارش نویسی کامل است. 

امیدوارم همتون بتونین به خوبی از پس این تکلیف بر بیایین و همچنین لذت هم ببرید.

هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری، آرزوی دیگران است؟!

جک لندن


برچسب‌ها: کلاس اس پی اس اس, دانشگاه الزهرا, پژوهش همبستگی
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم آبان 1391ساعت 10:9  توسط گروه آماریار  | 

سلام و روز به خیر به دانشجویان عزیز کلاس اس پی اس اس

اولین جلسه ی آموزش اس پی اس اس رو با شما داشتم و از آشنایی شما عزیزان که راغب به یادگیری این مهارت هستید بسیار خوشحال شدم.

روال کلاس های من اینه که معمولا خلاصه ای از جریان کلاس رو در وبلاگ هم قرار می دم تا اگر نیاز به پیگیری و مرور داشتید در دسترستون باشه.

در این جلسه در مورد اهمیت و چرایی آموختن مهارت اس پی اس اس صحبت شد:

- انجام پایان نامه و صرفه جویی در هزینه ی کار پایان نامه

- فهم و تحلیل درست از آنچه در فصل چهار انجام می شود چنانچه کار رو به دست دیگری سپردید.

- انجام مقالات علمی - پژوهشی

- اشتغال زایی و انجام کار برای دیگر دانشجویان

این انگیزه ها به شما کمک می کنه که با اشتیاق بیشتر سر کلاس حاضر بشید و مباحث و تمرین ها رو با پشتکار بیشتری پی گیری کنید.

برای شروع کار شما باید با دو مدل آماری ( پارامتریک و ناپارامتریک) آشنا بشید و همچنین آشنایی و تسلط بر مقیاس های اندازه گیری(دقت) مثل: اسمی، رتبه ای، فاصله ای و نسبتی اولین کلید در شناسایی فرضیه ها و تشخیص متغیرها برای ورود داده هاست. پس سعی کنید این مبحث رو در کتاب های آماری خیلی خوب مطالعه کنید تا به مشکل بر نخورید.

در جلسه ی اول در مورد پژوهش پیمایشی(زمینه یابی) صحبت شد که ساده ترین نوع کار آماری یعنی آمار توصیفی رو در بر می گیره. در این نوع پژوهش شما معمولا با یک متغیر سر و کار دارید و صرفا می خواهید به بعضی از پرسش ها از دید افراد در جامعه پاسخ بدید یا بعضی از ویژگی ها رو توصیف کنید مثل اینکه:

نظر دانش آموزان راجع به برنامه های گروهی مدارس راهنمایی چیست؟

یا اینکه دانشجویان پزشکی اوقات فراغت خودشون رو چطور می گذرونند؟ 

هر کدوم از شما در جزوه ی عملی خودتون باید یک موضوع مرتبط با پژوهش زمینه یابی و یک پرسش پژوهشی مرتبط با اون بنویسید.

برای کار عملی جلسه ی اول بعد از اینکه نرم افزار اس پی اس اس رو تهیه کردید؛ همون طور که در کلاس یاد گرفتید داده های جدول صفحه ی شماره 6 رو وارد کنید و برای تمامی متغیرها غیر از متغیر سن جدول توصیفی رو تهیه کنید.

کسانی که جزوه رو تهیه نکردند می تونند از طریق لینک زیر اون رو دانلود کنند.

آدم‌هاي بزرگ شرايط را خلق مي‌کنند و آدم هاي کوچک از آن تبعيت مي‌کنند.

موفق باشید...


برای دریافت فایل لطفا روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آبان 1391ساعت 7:44  توسط گروه آماریار  | 

به همه ی دوستانی که دفاع های خوبی داشتند و با نمرات عالی فارغ التحصیل شدند تبریک می گم. 

ان شاالله کلاس های اس پی اس اس من هم از هفته ی آینده در دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) شروع می شه.

از دانشجویان دانشگاه الزهرا چنانچه تمایل به شرکت در این کلاس ها داشتید می تونید با سرکار خانم دکتر رضازاده تماس بگیرید و از چگونگی شرکت در کلاس و شرایطش مطلع بشید.

خوشحال می شم شما رو در کلاس ببینم.......

در جهان تنها یك فضیلت وجود دارد و آن آگاهی است و تنها یك گناه و  آن جهل است


برچسب‌ها: کلاس اس پی اس اس, دانشگاه الزهرا
+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم مهر 1391ساعت 9:47  توسط گروه آماریار  | 


به نام خدا

دوستان خوبم سلام و روزتون به خیر

در جلسه ی دوشنبه ی گذشته 18 اردیبهشت در مورد تحلیل واریانس یک راهه یا همان (آنوا) صحبت شد.

همون طور که همه ی شما به خوبی آموختید! آزمون تحلیل واریانس زمانی به کار می رود که ما یک متغیر را بخواهیم در سه گروه مختلف مورد سنجش قرار دهیم. اگرچه گونه های مختلفی از آزمون تحلیل واریانس وجود دارد؛ مثلا وقتی ما بخواهیم سه متغیر را روی یک گروه بسنجیم یا یک متغیر را روی یک گروه با توجه به دو یا سه ویژگی بسنجیم... اما فعلا ساده ترین نوع تحلیل واریانس، آنوای یک راهه است.

مثلا عنوان پژوهش شما می تواند این باشد:

بررسی هوش هیجانی با توجه به سطح تحصیلات.

بنابراین فرضیه ی شما می تواند این باشد:

هوش هیجانی در سه قشر بدون تحصیلات، دارای تحصیلات ابتدایی و دارای تحصیلات دانشگاهی متفاوت است.

دقت داشته باشید: فرضیه ی تحلیل واریانس را نمی توان جهت دار نوشت و همواره باید بدون جهت باشد.

چنانچه آزمون شما با توجه به میزان معنی داری، معنی دار شد؛ باید از آزمون های تعقیبی استفاده کنید که معمول ترین آن ها توکی و شفه است. این آزمون ها به شما تفاوت دو به دوی گروه ها را نشان می دهند.

همچنین با استفاده از آمار توصیفی مخصوص به آزمون تحلیل واریانس می توانید به راحتی به میانگین هوش هیجانی در هر سه گروه دست پیدا کنید.

منتظر گزارش های شفاف و بی نقص شما هستم.

چنانچه پرسشی داشتید ارسال کنید.

یادمان باشد:

یک انسان موفق، در اثر بروز مشکلات متوقف نمی شود!


برچسب‌ها: آزمونf, تحلیل واریانس یک راهه, کلاس SPSS
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 10:4  توسط گروه آماریار  | 

با سلام و روز به خیر به تمامی دوستان و دانشجویان عزیز

امیدوارم با شادابی و نشاط جلسات باقیمانه از نیمسال دوم را بگذرانید و با غنیمت شمردن "حال" و دوری از حسرت "گذشته" و آرزوهای "آینده" از این روزهای دانشجویی لذت ببرید.

مبحث دیروز ما t تک گروهی و t همبسته بود.

همان طور که گفته شد، زمانی از t تک گروهی استفاده می کنیم که بخواهیم یک ویژگی نمونه را با ویژگی یک جامعه که قبلا بارها آزموده شده مقایسه کنیم. مثلا وقتی می خواهیم هوش بهر کلاس درسی خود را با هوش بهر بهنجار جامعه مورد مقایسه قرار دهیم از این آزمون استفاده می کنیم.

همین طور وقتی می خواهیم مثلا پیشرفت تحصیلی کلاسی را با پیشرفت تحصیلی کلاسی دیگر که قبلا سنجیده شده و میانگینش در دستمان هست مقایسه کنیم.

برای این کار ما صرفا یک گروه را می سنجیم و میانگین دوم را در اختیار داریم که بعد از قرار دادن در محل مورد نظر در اس پی اس اس این مقایسه صورت می گیرد.

معمولا t تک گروهی برای بررسی های توصیفی و پژوهش های مقایسه ای ساده به کار می رود.

اما t همبسته دو گروه همسان را مورد سنجش قرار می دهد. حال یا این دو گروه یک گروه اند که دوبار سنجیده شده اند؛ یا دو گروهی هستند که از بیشتر جهات همسان سازی شده اند و کاملا شبیه اند.

معمول ترین آن در پژوهش های آزمایشی به کار می رود که ما قرار است گروهی را مورد دست کاری و سنجش قرار دهیم. مثلا وقتی مایلیم تأثیر یک کار درمانی را روی گروهی بسنجیم. پس ابتدا یک پیش آزمون از گروه می گیریم. سپس کار درمانی را به مدت چندین هفته روی گروه اجرا می کنیم و سپس همان آزمون ابتدایی را به صورت پس آزمون اجرا می کنیم و با آزمون t همبسته تفاوت دو آزمون را مقایسه می کنیم. چنانچه آزمون دوم به گونه ای معنی دار بالاتر از آزمون اول بود؛ روش درمانی ما نتیجه بخش بوده است.

همان طور که می بینید پایه های آمار و اس پی اس اس می تواند بسیار ساده و حتی لذت بخش باشد. تنها اگر با کمی دقت و تمرین بتوانید بدون ترس و بی اعتمادی به خود در آن مهارت پیدا کنید و به پیش روید.

یادمان باشد:

ما دنیا را نمی توانیم تغییر دهیم اما خودمان را شاید

 در پاسخ به پرسش سارا:

استاد میشه درباره ی امتحان پایان ترم توضیح بدین ؟ و این که نوشتن گزارش چند نمره ی مثبت داره؟

***

سلام و روز به خیر. امتحان آخر ترم تلفیقی از هر آنچیزی هست که در طی دوره می آموزید و در کتاب و جزوه ی شما موجود است. قسمتی از آن تئوری است که نمایانگر فهم و درک ذهنی شما از آمار کاربردی است. مثل شناخت درست فرضیه ها در پژوهش های مختلف و تشخیص فرضیه های مختلف مربوط به آزمون های مختلف و قسمتی از آن عملی است که بیانگر مهارت شما در کار با نرم افزار اس پی اس اس در قسمت آمار توصیفی و استنباطی است. دقت در انتخاب آزمون مناسب و استخراج آنچه مورد نیاز شماست در بین تمامی داده های اس پی اس اس...

کار عملی شما که آخر ترم تحویل خواهید داد 4 نمره دارد و حضور کلاسی، گزارش های کامل کلاسی، کار عملی و فعالیت کلاسی 2 نمره یعنی در مجموع 6 نمره به فعالیت های کلاسی و 14 نمره به امتحان آخر ترم شما تعلق می گیرد.

موفق باشید...


برچسب‌ها: آزمونt تک گروهی, آزمون t همبسته, کلاس SPSS
+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم اردیبهشت 1391ساعت 8:13  توسط گروه آماریار  | 

دوستان و دانشجویان عزیز سلام.

در جلسه ی دوشنبه در مورد پژوهش های علی - مقایسه ای(پس رویدادی) صحبت شد و مبحث تی مستقل آموزش داده شد. 

زمانی از آزمون تی مستقل استفاده می شود که بخواهیم یک متغیر فاصله ای - نسبتی را بین دو گروه مقایسه کنیم. از این رو در فرضیه ی خود حتما باید از واژه ی "تفاوت" استفاده کنیم. به عنوان مثال:

میزان رضایت از زندگی در افراد مجرد و متأهل تفاوت دارد.

نکات زیر را هنگام انجام کار آماری به خاطر داشته باشید:

1- جداسازی انواع متغیرها به اسمی - طبقه ای و فاصله ای - نسبتی

2- انتخاب سطح دقت (اندازه گیری) متغیرها

3- انتخاب هدف های آماری برای متغیرهای اسمی و فاصله ای

 به یاد داشته باشید بدون رسم نقشه ای برای کارتان علی رغم اینکه ممکن است در کارکردن با اس پی اس اس ماهر باشید نمی توانید تحلیل گر خوبی شوید. بنابراین آگاه باشید که چه می خواهید و از چه راهی برای رسیدن به آن تلاش می کنید.

منتظر خواندن گزارش های هفتگی شما هستم با این یادآوری که:

- حتما جداولی که در خروجی اس پی اس اس به دست می آورید را در هنگام گزارش دهی به فارسی تبدیل کنید.

- گزارش ها همان طور که از نامش پیداست به صورت هفتگی تحویل گرفته می شود از این رو از تحویل گزارش ها به صورت مجموعه ای در آخر نیمسال خودداری کنید.

- کار عملی آخر ترم خود را فراموش نکنید.

پیروز باشید... دلگرم و دلارام..............


برچسب‌ها: کلاس اس پی اس اس, آزمون تی مستقل, پژوهش های علی مقایسه ای
+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم اردیبهشت 1391ساعت 6:47  توسط گروه آماریار  |